Dit artikel is verouderd. In de K26 release van de MediaStax software is er een oplossing voor dit probleem doorgevoerd. Het advies is de box te updaten.
De YouTube add-on geeft sinds half februari 2016 problemen. Het geeft de volgende foutmeldingen bij de volgende opties:
- Popular right now: Exception in ContentProvider, Unknown kind “
- Search: Bad Request
- Browse Channels: Exception in ContentProvider, Unknown kind “
- Live: Project marked for deletion
Je kan wachten op een automatische update. Maar het is niet bekend wanneer deze gaat komen.
De oplossing
Gelukkig, weet ik een eenvoudige oplossing voor dit probleem. Volg de volgende stappen:
- Download het volgend bestand: plugin.video.youtube-5.1.17.zip
- Plaats deze op een USB stick
- Steek de USB stick in een vrije USB poort van de box (maakt niet uit welke)
- Ga op de box in het hoofdmenu naar: Programs (klik er niet op)
- Ga in het submenu naar: Add-on browser
- Selecteer: Install from zip file
- Kies de USB stick, aangegeven met een rood icoon, vaak beginnend met sda1-usb..
- Selecteer het bestand: plugin.video.youtube-5.1.17.zip
De code van de YouTube add-on wordt overschreven en de YouTube add-on werkt weer.
Achterliggende oorzaak
Het betreft een Kodi-breed probleem. Het probleem geldt namelijk voor alle gebruikers van de Kodi software, onafhankelijk van welk platform het op draait (Linux, Android, Windows, etc.). De YouTube add-on maakt namelijk gebruik van een specifieke sleutel om van de YouTube interface gebruik te maken van Google. Kodi is inmiddels zo populair geworden dat het gebruik van deze YouTube interface, ook wel API genoemd, tegen een grens aanloopt die Google heeft ingesteld. YouTube geeft dan als antwoord terug aan Kodi: “Je hebt me afgelopen periode te veel gebruikt, ik ga je niet meer helpen”. De code houdt geen rekening met deze melding en komt met onbegrijpelijke foutmeldingen terug.
Via de bovenstaande stappen maakt je box gebruik van een veel minder populaire YouTube ‘sleutel’ zodat de add-on weer goed werkt.