
Het komt wel eens voor dat geen enkele film of aflevering van een TV serie wil streamen. Je krijgt na een tijdje naar een voortgangsbalk te hebben gekeken telkens een foutmelding. De box komt soms al helemaal niet meer met een overzicht van streams en er komen allemaal foutmeldingen rechtsboven in de hoek.
Oorzaak 1: Er is helemaal geen internet connectie
Dit is te herkennen aan de tijd. Als de tijd op de box niet klopt en staat ingesteld na 01:00 dan betekent dit dat de box geen internetverbinding heeft. De datum en de tijd haalt de box namelijk via internet op. De datum deze staat dan overigens ook niet goed, die staat dan op 1 januari 1970. Geen enkele add-on zal werken zonder internet, en het foutmeldingen regenen als je de box probeert te gebruiken, deels ook door de vreemde datum.
Navigeer naar de Settings pagina in het hoofdmenu, daar zie je direct op scherm onder de icoontjes van System Info het IP adres van de box. Indien hier niets staat of het vermelde IP begint niet met 192.168, dan wijst dit op een probleem met de verbinding met je internet(router).
Controleer of de internet kabel goed in de box zit en controleer ook dezelfde kabel aan de andere kant goed in de router zit. Is de box draadloos verbonden? Controleer of de wifi verbinding goed is gelegd. Volg de instructies om de box te verbinden met je draadloos internet.
Oorzaak 2: De internet connectie is er wel, maar de bandbreedte is te laag
Dit merk je als bij alles wat je wilt afspelen, het moeizaam met veel bufferen en de bijbehorende horten en stoten gaat. Als dit structureel gebeurt, dus ongeacht welke film of TV serie je wil gaan kijken dan is er in veel gevallen iets mis met de bandbreedte die je internet router geeft aan de box. Sommige routers raken in de war en knijpen als ware de internet verbinding naar de box, soms schieten routers in de stress vanwege het hoge dataverkeer dat de box te weeg brengt.
Test de internetsnelheid op je box om te zien of hier problemen mee zijn. Instructies hoe je dit doet is te vinden in een artikel over het testen van je internetsnelheid op de MediaStax website. De download snelheid is de enige die van belang is. Deze zou minimaal 35 Mbps moeten zijn, meer dan 50 Mbps wordt geadviseerd
Oplossing

Een simpele oplossing hiervoor is de router herstarten. Daarom raad ik bij het constateren van de bovenstaande problemen altijd de internetbox (bijvoorbeeld van Ziggo of KPN) even 1 minuut van het stroom te halen en, indien van toepassing, ook van je wireless router. Zet de box ook even uit (natuurlijk op de aanbevolen manier van de box uitzetten). Zet daarna je internetbox en/of router weer aan en dan de box. In veel gevallen merk je dan dat het stream opeens veel soepeler gaat.
Oorzaak 3: Je hebt geen Real-Debrid Premium account gekoppeld aan de box
In de loop der jaren zijn er steeds minder gratis streams met Kodi te vinden. Zodanig dat in 2020 de enige manier om films en series te kijken met Kodi is om een betaald account te nemen bij de Real-Debrid. Veel ontwikkelaars van Kodi add-ons zijn gestopt met het ondersteunen van gratis streams omdat deze vaak niet goed werken en allerlei problemen opleveren waardoor het gebruiksgemak ver te zoeken is. Het nemen van een Real-Debrid Premium account lost dit allemaal op. Het is niet duur, slechts 16 Euro voor 180 dagen. Het zorgt ervoor dat de box toegang krijgt tot de beste streams die vlot opstarten, niet bufferen en van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn (bijvoorbeeld 4K, Dolby Atmos geluid). Informatie over Real-Debrid, inclusief instructies hoe je een account aanmaakt, betaalt en koppelt aan een MediaStax box vind je op dit artikel op de MediaStax site.
Oorzaak 4: Je Real-Debrid Premium periode is verlopen
Als de betaalde Premium periode van je Real-Debrid account is verlopen zal de box geen films en series meer streamen. De gratis streams zijn immers opgedroogd en veel add-ons zijn in het geheel gestopt met het zoeken hiernaar in verband met de gebruiksvriendelijkheid. De box zal vlak na het opstarten je waarschuwen overigens als je Real-Debrid Premium periode is verlopen. 7 Dagen voor deze einddatum zal de box je een herinnering tonen.
De procedure om weer je Real-Debrid account te activeren, staat uitgelegd op dit artikel op de MediaStax site. Let hierbij op dat het sinds de zomer van 2020 niet meer mogelijk is om via iDEAL een voucher te kopen bij 24instant voor Real-Debrid. Indien je geen creditcard hebt zal je de betaaldienst Paysafecard moeten gebruiken. Dit staat allemaal in het artikel uitgelegd.
Oorzaak 5: Real-Debrid heeft een storing
In sommige uitzonderlijke gevallen kan er een storing zijn bij Real-Debrid. Dit zorgt ervoor dat de box geen streams kan vinden. Je kan controleren of Real-Debrid problemen heeft aan de hand van deze link: Is Real-Debrid down?
Goedenavond
We hebben de box opgestart om een film te kijken, maar er kan niks worden afgespeeld. Als we op een film klikken, dan komt er rechtsonder in een balk “bezig”. We wachten en vervolgens verdwijnt het balkje en gebeurt er dus niks. We hebben internet verbinding.
Graag hulp.
B.v.d.
Groeten Guyon
Probeer deze tips ook: http://mediastax.nl/2015/05/01/wat-te-doen-bij-bufferen-kies-gelijk-een-andere-afspeellink/
Ook zijn er problemen met de streams die Genesis levert. Probeer SALTS, als je deze niet hebt kan je hier lezen hoe je deze op de box kan zetten: http://mediastax.nl/2015/12/13/salts-de-nieuwe-vervanger-van-genesis/